FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/06/2016

Syns misshandeln i begränsat belastningsregister?

Hej! Jag har fått möjlighet att arbeta på ett lss boende. Och min fråga till er är: Om jag beställer ett begränsat belastningsregister gällande arbete inom lss, syns då en misshandel på det ?

Måste få poängtera att denna "misshandel" var en knuff som jag blev dömd för när jag agerade i nödvärn.

Tacksam för svar snarast. Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Ett begränsat registerutdrag kan du begära om du bland annat avser att jobba inom LSS med barn och unga (9 § 2 st. 5 p lagen om belastningsregister). Det begränsade registerutdraget innehåller inte alla uppgifter om begångna brott, utan enbart vissa brott finns med. Exempel på brott som syns i utdraget är mord, dråp, grov misshandel, människorov samt olika sexualbrott. Detta innebär att om du begär ett begränsat utdrag för en anställning på ett LSS-boende, så ska ringa misshandel eller misshandel av normalgraden inte synas i registret. Däremot syns grov misshandel (22 § 5 st. förordningen om belastningsregister).

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare