Syskons rätt till efterarv

Min mamma har gått bort, hennes make dog för ca 10 år sedan. Han var inte min far och hade inga egna barn men många syskon. Jag undrar om han syskon ärver något, dom ägde en bostadsrätt tillsammans.

Nu ärver jag den, men ska även min mammas makes syskon ta del av arvet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Makar ärver normalt sett varandra, se 3 kap 1 § Ärvdabalken. Detta innebär att när din mammas make dog så ärvde hon honom. I och med att hon ärvde honom fick hennes makes syskon inte ut sina arv, utan de har istället rätt till efterarv. Att syskon har efterarvsrätt stadgas i 3 kap 2 § Ärvdabalken. Detta innebär att de får ut sina arv först då din mamma avlider, de har alltså rätt till en viss del av din mammas kvarlåtenskap. Hur stor del de har rätt till bestäms genom att de har rätt till en viss kvotdel. Denna kvotdel räknas ut genom att se till hur egendomsförhållandena såg ut vid din mammas makes död. Det som ska räknas ut är hur stor del av din mammas totala tillgångar som bestod av kvarlåtenskapen efter hennes make. Säg exempelvis att vid bodelningen, enligt 9 kap Föräldrabalken ska en bodelning göras då den ena maken avlider, så fick din mamma 50 000 och hennes man 75 000. Eftersom att efterlevande make ärver hade din mamma vid denna tidpunkt tillgångar till ett värde av 125 000. Av dessa 125 000 bestod 75 000 av kvarlåtenskapen efter hennes make. Kvotdelen räknas då ut genom att ta 75 000/125 000 = 60 %. I detta exempel ska makens arvingar få 60 % av din mammas kvarlåtenskap. Jag kan inte säga exakt hur stor del din mammas makes syskon har rätt till eftersom att kvotdelen beror på hur egendomsförhållandena såg ut vid makens död. Syskon har dock efterarvsrätt och de har därför rätt till en viss del av arvet efter din mor.

Ärvdabalken hittar du här

Föräldrabalken hittar du här

Hoppas att du fick svar på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare