FrågaPROCESSRÄTTDomstol14/01/2016

Ta del av dom och/eller förundersökning

Hej. om man vill veta om någon har åkt dit för rattfylleri. vart vänder man sig då?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om du vill veta om någon är dömd för rattfylleri så får du vända dig till den tingsrätt där personen bor och höra om det finns någon dom/några domar för personen. Finns det dom/ar kan du begära att få ut domen. Det är bra om du har personnumret på den du vill ha uppgift om, personnumret kan du få via folkbokföringen.

Det går bra att maila tingsrätten med din fråga, du hittar mailadresser till tingrätterna samt även vilken tingsrätt som är aktuell (man kan söka via postnummer) på Sveriges domstolars hemsida.

Om du däremot med "åkt dit" menar om någon tagits av polisen för rattfylleri så är det svårare. Förundersökningsprotokoll blir offentliga när åtal väcks (och kan då begäras ut via tingsrätten), men innan åtal väckts kan du inte få ta del av dem. Om åtal har väckts kan tingsrätten hjälpa dig att svara på.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare