Ta ut tillgångar innan testator har avlidit?

Hej,

Om testamente finns, går det att ta ut tillgångarna innan personen är avliden?

Bedrägligt beteende, polisanmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ett testamente är en rättshandling där testatorn reglerar vad som händer med dennes kvarlåtenskap EFTER att hen har avlidit. Ett testamente träder alltså i kraft först då testatorn har avlidit. Det finns således ingen rätt att få ut tillgångar som tas upp i ett testamente innan testatorn är avliden.

Om testatorn dock ger bort tillgångar som finns upptagna i ett testamente innebär det att testamentet inte gäller i dessa delar. Om någon skulle ta något som de kommer att ärva innan deras rätt till arv har aktualiserats - och det är utan testatorns tillåtelse - blir vanliga bestämmelser för tillgreppsbrott aktuella (stöld etc).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare