Tar adopterat barn över sin avlidna adoptants arvsrätt?

Hejsan,min sedan tidigare bortgångne morbror adopterade ett barn. Min fråga är om det adopterade barnet tar över hans arvsrätt efter sina syskon?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Adoptivbarn likställs med biologiska barn
I enlighet med 4 kap 8 § föräldrabalken har adoptivbarnet samma rätt till arv såsom om denne vore adoptantens biologiska barn.

Det adopterade barnet övertar adoptantens arvsrätt
Då en person avlider och då det inte finns några bröstarvingar ska arvlåtarens föräldrar dela på arvet. Är båda föräldrarna avlidna ska arvlåtarens syskon ärva och om något av syskonen skulle vara döda träder dess avkomlingar i dess ställe. Detta innebär alltså att det adopterade barnet övertar din bortgångne morbrors arvsrätt. (2 kap 2 § 2st ärvdabalken).

Hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Nina ErlandssonRådgivare