FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet10/07/2017

Taxering av lantbuk

Hej. Hur omvandlar man en villa med 9 h mark till jordbruksfastighet? Den är från början ett gammalt torpställe från 1890-talet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Skatteverkets hemsida kan man läsa att Skatteverket genomför fastighetstaxeringar varje år för olika fastighetstyper. Uppgifterna i fastighetsdeklarationen använder Skatteverket för att räkna ut ett nytt taxeringsvärde på fastigheten. Taxeringsvärdet fungerar som ett underlag för att beräkna din fastighetsskatt eller fastighetsavgift.

En av de olika fastighetstaxeringarna är taxering av lantbruk. Fastigheter med skogsmark, åkermark, betesmark och ekonomibyggnader taxeras som lantbruk. Småhus på en sådan fastighet taxeras också som lantbruksenheter. Så kallad övrig mark utanför tätort taxeras som lantbruksenhet.

Ett enkelt sätt att omtaxera sin fastighet är att kontakta Skatteverket genom att ringa dom och be om det. Telefonnumret till deras skatteupplysning är 0771–567 567.

Lantbruk deklareras vart tredje år i en allmän eller särskild fastighetstaxering. På Skatteverkets hemsida finner du ytterligare information om fastighetstaxering generellt och där kan du klicka vidare dig för att ta reda på mer om lantbruksenhet särskilt. Där framgår det även mer detaljerad information om hur man bär sig åt för att fastställa fastighetstaxeringen och taxeringsvärdet på fastigheten.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare