FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2016

Taxichaufför krävde extra avgift

Hej, i lördags åkte jag och en kille taxi hem, blev blåsta på 4.600 kr och taxichaufförens motiv för detta när vi bestred kostnaden, var på grund av att vi utfört oralsex i baksätet.

Varken jag eller killen har något minne alls av detta, vi var väldigt berusade och sov oss igenom resan så vitt jag minns. Taxichauffören säger sig ha det på film och att han kan bötfälla oss för 20.000 kr var för sexuellt ofredande, men var "snäll" och lät oss istället betala en avgift på 4.000 kr.

Min fråga är om det är lagligt att det får gå till på det här viset? Kan vi bestrida det här på något sätt (hur i så fall?) eller har taxichauffören rätt att ta betalt såhär mycket i taxiavgift för en handling varken jag eller han har något minne av?

Tacksam för rådgivning i detta.

Lawline svarar

Att som taxichaufför på eget bevåg utfärda en form av bot för ett visst, om än brottsligt, beteende är långt utom dennes befogenhet. En sådan typ av avgift har karaktären av ett strafföreläggande, vilket enbart åklagarmyndigheten kan utfärda efter att exempelvis polisen har konstaterat det brottsliga.

Första steget är att ta kontakt med taxibolaget och påtala detta felaktiga beteende och se hur de ställer sig till det. Eftersom ni redan betalt, så till vida det inte skedde mot faktura - då kan ett bestridande vara lägligt, blir eventuellt nästa rimliga steg att ni får utfärda en stämning till tingsrätten gentemot bolaget. Ett sådant förfarande brukar ge nog med incitament för bolaget att genast inse det felaktiga och förhoppningsvis återbetala summan.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare