Testamente juridiskt giltigt

Hej,

Jag undrar om ett handskrivet testamente med 2 vittnen som skrivit under är juridiskt giltigt efter dödsfall, eller om måste man till jurist för att skriva testamente?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Så länge formkraven för ett testamente uppfylls så är det giltigt. Formkraven för ett testamente finner du i 10 kap 1§ ÄB (se här).

Testemantet ska vara:
- skriftligt,
- testatorn måste underteckna testamentet när två vittnen är samtidigt närvarande,
- vittnena ska skriva under,
- vittnena ska förstå att det är ett testamente men behöver inte känna till innehållet

Vittnena får vidare inte vara släkt eller gift/sambo med testatorn, de får inte heller bevittna ett förordnade till sig själva eller till någon närstående.

Jag rekommenderar er att ta hjälp av någon kunnig på området för att minimera riskerna för att något ska bli fel i testamentet. Du kan enkelt upprätta ett testamente via vår avtalstjänst, se här.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Beatrice RälgRådgivare