Testamente och arv

Jag och min partner är inte gifta och har två barn var sedan tidigare. Jag vill skriva ett testamente så att; om jag dör före min partner så har min partner rätt att bo kvar på vår gemensamma gård tills dess att han dör och att mina barn efter det får ut sin arvslott. Kan jag göra det? Dvs att de får vänta tills dess han dör? Min partner äger förutom vårt gemensamma en stor fastighet som är mer värd än det vi äger tillsammans och om han dör före mig får hans barn ärva den delen och jag ärver vårt gemensamma. Så ser hans testamente ut.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fritt att testamentera bort vad man vill, så länge det ingår i sin egendom, dvs om man äger den. Du kan i ett testamente skriva att du vill att din partner ska få bo kvar i er gemensamma bostad men att dina barn ska ha rätt till efterarv när er partner också har gått bort.

Dina barn har alltid rätt till sin laglott, dvs hälften av värdet av deras arvslott. Denna laglott går inte att testamentera bort utan det är säkrad genom lag, se Ärvdabalken (ÄB) 7kap 1§. Om dina barn vill ha ut sin laglott direkt vid er bortgång, är detta inte något som kan förhindras, oberoende av vad det står i ert testamente, se 6kap 7§ ÄB. Om det skulle visa sig att ditt testamente skulle inskränka på deras laglott, kan de välja att påkalla jämkning av ditt testamente, se 7 kap 3 § ÄB.

Det finns såklart inget som hindrar dem från att låta din partner bo kvar i huset, grundat på den avtalsfrihet som i Sverige. Detta bör dock regleras genom avtal, för att det inte ska uppstå några oklarheter senare vid er partners bortgång. Dina barn kan ex. skriva in en nyttjanderätt för er partner i fastighetsregistret.

(Om ni hade varit gifta istället, hade dina barn kan dock välja att vänta med att ta ut sin laglott, till efter att er partner också har gått bort, se 3kap 9§ ÄB.)

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare