Testamente och särkullbarn

Hejsan,vi är ett gift par som vill säkra upp våran bostadsrätttill den överlevande av oss,vi har särkull barn.Går det på något sätt?

Med vänlig hälsning, Eva

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni kan upprätta ett inbördes testamente som anger att den efterlevande maken ska ha rätt att ha kvar bostadsrätten och den omfattas då inte av barnens arvsrätt.

Om testamentet inkräktar på barnens laglott gäller dock inte testamentet utan barnen kan ansöka om att jämka det för att få ut sin laglott, dvs halva arvslotten, redan vid den första av ers bortgång. Om det saknas tillräckligt med andra tillgångar kan det alltså bli svårt att säkra bostadsrätten till den efterlevaned maken.

Värt att poängtera är att barnen kan välja att avstå sitt arv tills båda a er gått bort och då ärver den efterlevande maken allt.

Johanna GustafssonRådgivare