Testamentera bort hela kvarlåtenskapen

Hej

Jag vill skriva ett testamente. Allt skall gå till min ex-man och gode vän. Jag har inga barn och inga föräldra i livet. Jag har två syskon, som jag inte vill ska ärva mig. Räcker det med ett testamente eller måste jag också upprätta ett gåvobrev. Arvet gäller mina saker och tillgånger på olika konton. Jag äger inte min bostad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga.

Regler om arvsrätt och testamente hittar du i ärvdabalken (1958:637), se här. Då det endast är arvingar i första arvsklassen (dvs barn) som alltid har rätt att få ut sin laglott, så innebär det i ditt fall att du kan upprätta ett testamente genom vilket du ger din före detta man och gode vän hela din kvarlåtenskap då du avlider. Testamente är alltså vad som behövs. Se bara till så att testamentet upprättas på ett juridiskt korrekt sätt så att du är säker på att kvarlåtenskapen går till den person du önskar. Kontakta gärna en jurist specialiserad på familjerätt för att få hjälp att upprätta ett testamente.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare