Testamentera fastighet till sin fru som efter hennes frånfälle ska gå till särkullbarn

Jag och min fru har båda barn från tidigare äktenskap men inga gemensamma barn. Vi har i vårt äktenskapsförord skrivit att vi båda har enskild egendom men inget giftorättsgods. Jag har två fritidsfastigheter. Vid mitt frånfälle vill jag att min fru får den ena fastigheten så länge hon lever men att den övergår till mina barn när hon dör. Den andra fastigheten vill jag att mina barn ärver direkt när jag dör.

Hur löser jag detta med ett testamente? Har tänkt på att testamentera fastigheten med förfogande rätt, men är rädd att det blir problem med "kvotandelar" vid min frus död. Min frun har andra tillgångar som hon kommer att använda. Jag vill att barnen ärver just fastigheten, varken mer eller mindre.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du skulle gå bort ska det som huvudregel göras en bodelning mellan dig och din fru (9 kap 1 § och 1 kap 5 § ÄktB). Eftersom all er egendom är enskild behöver dock ingen bodelning göras. Ifall din fru skulle begära att få ta över bostad eller bohag från dig måste ni dock bodela ändå.

När en eventuell bodelning har gjorts kan sedan arvet efter dig fördelas (23 kap 1 § 2 st ÄB). Eftersom du och din fru inte har några gemensamma barn ärver dina barn dig direkt (2 kap 1 § ÄB och 3 kap 1 § ÄB). Dina barn skulle kunna avstå arvet till förmån för din fru i enlighet med 3 kap 9 § ÄB och på så sätt få rätt till efterarv då din fru sedan går bort. Om de inte gör detta får de dock ut sin andel direkt. Har du inte testamenterat bort något får dina barn dela på hela din kvarlåtenskap och storleken på deras andel beror på hur många de är.

Den fastighet du vill att dina barn ska ha direkt kommer alltså, i enlighet med den legala arvsordningen, automatiskt gå till dem. Fastigheten som du vill att din fru ska få ha kvar under sin livstid skulle du kunna testamentera till henne med ett så kallat överlåtelseförbud. Ett sådant innebär att din fru äger fastigheten men inte får sälja, ge eller byta bort den. På så sätt hålls hela fastigheten intakt och du behöver inte oroa dig över att den inte skulle finnas kvar då hon gått bort. Om din fru skulle få fastigheten med fri förfoganderätt istället skulle hon fortfarande kunna sälja eller ge bort den till exempel. Det enda hon inte får göra är att testamentera bort den till någon annan. För att vara så säker som möjligt bör du alltså villkora testamentsgåvan med ett överlåtelseförbud.

I testamentet bör du även skriva att fastigheten ska gå till dina barn då din fru går bort så att inte hennes arvingar ärver den. Ifall du gör tydligt att det är fastigheten och inte värdet som ska testamenteras till din fru (och sedan gå till dina barn vid hennes frånfälle) behöver man inte räkna med kvotandelar och liknande. Fastigheten kommer helt enkelt, oavsett värde på den eller din frus övriga tillgångar, gå över till dina arvingar som den är (om det är det du önskar).

Tänk bara på att du inte kan testamentera bort dina barns laglott (7 kap 1 § ÄB). De har alltid rätt till minst hälften av din kvarlåtenskap, att dela på. Resterande del kan du testamentera bort som du vill.

Behöver du hjälp med upprättande av testamente rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare