Testamentsbehörighet

Hej!

Jag och min bror står som förmånstagare till ett testamente som vår styvpappa skrev för många år sedan nu. Har nu hört att detta testamente skulle kunna bestridas eftersom gården vi skall få ärva är min styvpappas släktgård. Tydligen finns det en lag som heter ärvdabalken som reglerar hur man kan testamentera bort gårdar.

Vet att han fick hjälp av banken att skriva testamentet för cirka 40 år sedan.

Tacksam för hjälp

Anna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga er styvfars bortgång.

Angående din fråga är det så att det i ärvdabalken inte finns särskilda regleringar om hur man får testamentera släktgårdar i allmänhet. Det finns dock regler om vad och hur mycket någon får testamentera. Om er styvfar hade egna bröstarvingar (biologiska eller adopterade barn) har de rätt till hälften av arvet efter honom oavsett vad som skrivits i testamente. Likaså finns regler för efterlevande make/maka och det är en möjlighet att han upprättat ett nytt testamente.

Sammanfattningsvis finns det dock inget specifikt i ärvdabalken som berör släktgårdar. Det finns regler om vad som händer när man ger bort en del mark man måste stycka av, och regler som skulle föranleda en annan bedömning om det varit hans make/makas släktgård och som då skulle lägga detta på hennes ”lott”.

Det sista jag kan tänka mig är om er far själv ärvt/fått/köpt gården med ett förordnande om att den ska stanna inom släkten eller att han själv inte ägde den och därför inte hade rätt att testamentera bort den. Utan mer information kan jag tyvärr inte ge ett säkrare svar. Min rekommendation är att ni kontaktar en jurist som får titta på testamentet och bistå er vid bodelning.

Vill ni komma i kontakt med våra jurister kan ni kontakta dem på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare