Tidsbestämt hyresavtal vid andrahandsuthyrning

Hej!

Jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand i 3 månader. Jag tänkte använda ett kontrakt med tidsbestämmelse, och formuleringen lyder som följer gällande hyrestid:

Fr.o.m 2017-06-01 T.o.m 2017-08-31. Hyresavtalet upphör att gälla vid hyrestidens utgång, Andrahandshyresgästen skall då avflytta utan uppsägning.

Jag tolkar det som att i.o.m detta avtal behöver jag som hyresvärd inte aktivt säga upp avtalet, utan det sägs automatiskt upp den 31/8. Stämmer det?

Det jag undrar är: kan hyresgästen säga upp kontraktet innan 31/8, och hur lång är då uppsägningstiden?

Måste jag specificera detta i avtalet?

Betyder det som står nu att hyresgästen är bunden till kontraktet under hyrestiden och därmed inte kan säga upp kontraktet innan?

Mycket tacksam för svar, detta är en djungel.

Med vänlig hälsning, Julia Johansson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar ifrån att lägenheten du ska hyra ut i andra hand är en hyresrätt och inte en bostadsrätt.

Hyresfrågor behandlas i 12 kap. jordabalken (JB) som i vardagligt tal ofta kallas för hyreslagen.

Både du och din hyresgäst är bundna under hela hyrestiden
Vid ett tidsbestämt hyresavtal är huvudregeln att både du och din hyresgäst är bundna under hela tiden. Det innebär alltså att du inte kan säga upp din hyresgäst tidigare än hyresavtalets utgång. Din hyresgäst har rätt att när som helst säga upp avtalet till det månadsskifte som infaller tidigast tre månader från uppsägningen (12 kap. 5 § JB). Denna regeln är tvingande vilket innebär att den inte kan avtalas bort ens i ett upprättat hyresavtal.

Hyresavtalet upphör att gälla vid hyrestidens utgång om inget annat har avtalats
Ett hyresavtal som är ingånget för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inget annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, ska dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap. 3 § 2 st. JB). Eftersom du bara planerar en hyrestid på tre månader kommer alltså avtalet upphöra att gälla vid hyrestidens utgång.

Om din hyresgäst skulle säga upp avtalet den 1/6 (dvs. första dagen) så upphör det att gälla den 31/9 men då har ju avtalet ändock löpt ut eftersom det är tidsbestämt t.o.m. den 31/8. Detta är inget du behöver skriva ut i avtalet utan följer av reglerna i jordabalken om inget annat är avtalat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare