Tidsfrist för åklagare i ärendehantering

Hej.

Undrar om det finns någon maxgräns på hur länge åklagare har på sig angående ett ärende.

Efter en väldigt blöt utekväll hamnade jag i trubbel med en ordningsvakt.

Oturligt nog fick jag in ett slag på honom i sandband med att han tog ett "tumgrepp"

Han har ej anmält ärendet, men jag fick sova hos polisen.

Det har nu gått 10månader utan någon kontakt från varken polis eller åklagare.

Är ostraffad sen tidigare och är Förövrigt laglydig jobbande person. Med extrem ångest.

Är det bara och vänta i all oändlighet eller?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

En åklagare har ingen bestämd tidsfrist inom vilken denne ska väcka åtal. Enligt 23 kap. 20 § rättegångsbalken (se här) ska däremot beslut meddelas så fort förundersökningen avslutas om huruvida åtal ska väckas eller ej. Eftersom ordningsvakten inte anmält händelsen har någon förundersökning antagligen heller aldrig inletts - dvs. det finns inget ärende. Att du fick sova hos polisen kan ha att göra med att polisen bedömt att du varit för alkoholpåverkad att få vistas ute i allmänheten enligt lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. se här. Min bedömning är att du utifrån de omständigheter som du redogjort för inte har någon anledning att vänta på beslut från polisen eller åklagarkammaren.

Hoppas du fick svar på din fråga och en lättnad!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare