Tillägg tidigare fråga om arvsavstående, polsk medborgare

Jag fick svar ang frågan : "Hela familjen sagt nej till arvet efter min bror (han hade skulder). Min dotter är sex år gammal och kan inte göra det själv. Var nånstans kan jag skaffa en fullmakt och jag kan tacka nej till arvet som hennes vårdnadshavare? Måste jag anställa en jurist eller kan jag gå direkt till Tingsrätten med hennes ärende?"

men,

problemet är att jag är Polsk medborgare och min döde bror var också det. I Polen ärver man skulder, men min dotter är bara svensk medborgare. Förändrar det saken?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din följdfråga. Din tidigare fråga med svar finns här: http://lawline.se/answers/kan-jag-avsta-arv-at-omyndigt-barn

Även om din bror var polsk medborgare, så beroende på när han dog och var han då bodde så kan svensk eller polsk rätt bli tillämplig.

Om det är polsk rätt det handlar om är vi på Lawline inte bäst lämpade för att uttala oss. Jag vet inte vad som i polsk rätt krävs för att din omyndiga dotter ska kunna avstå/avsäga sig arvet.

Om han bodde i Sverige och han avled efter 17 augusti 2015, så är det svensk lag som är tillämplig på arvet, detta följer av EU:s arvsförordning, artikel 4 och artikel 22. I sådana fall gäller mitt tidigare svar, både vad gäller om skulder ärvs och resterande.

Om han bodde i Polen, eller avled innan 17 augusti 2015 är det däremot polsk rätt som är tillämplig på arvet.

Om du har fler följdfrågor ställ gärna dem genom att kommentera det här svaret, vi på lawline ser alla kommentarer och det blir då lättare att följa svaret och frågan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare