Tillsvidareanställning gäller om inte annat avtalats

Hej! Jag undrar om det måste stå i anställningsavtalet om man har en provanställning? På mitt avtal står det anställningsform: "tillsvidareanställning" men mina föräldrar påstår att man alltid har en provanställning ändå.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om inte annat är avtalat har man anställningsformen "tillsvidareanställd". Om man på något sätt vill tidsbegränsa anställningen eller börja med en provanställning måste detta ha avtalats mellan arbetstagaren och arbetsgivaren (se 4 § första stycket LAS).

Svaret är alltså att du är tillsvidareanställd eftersom att inget i anställningsavtalet säger något annat. Dina föräldrars påstående om att du skulle vara provanställd är felaktigt. Sannolikt är skälet till att de tror så att det är mycket vanligt att arbetsgivare har med en klausul i anställningsavtalet om att man börjar som provanställd. Men som sagt, finns ingen sådan klausul är du att betrakta som tillsvidareanställd.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare