FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/07/2017

Tillsynsplikt av katter

Vad säger lagen om tillsyn av katter?

Är det lag på att katten ska ha tillsyn 2 gånger om dagen?

Finns det några rättsfall kring det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trots namnet på lagen, är det inte Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter som reglerar hur ofta djuren ska skötas om. Detta framgår istället av andra föreskrifter. Att hundar och katter ska ses till två gånger om dagen framgår av 1 kap. 16 § i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:5).

Brister man i tillsynsplikten kan man enligt 29 § djurskyddslagen få förbud mot att ha djur eller en viss typ av djur. Beroende på hur illa tillsynen och vanvården av djuren är eller har varit finns även utrymme för en domstol att utdela straff för vanvården enligt 16 kap. 13 § brottsbalken. Det krävs ganska mycket för att dömas för det, men möjligheten finns.

Det är på vanvården och omhändertagandet som det finns ett antal rättsfall, dock inte på föreskrifterna och allmänna råden vad jag kan se. Du kan läsa några av dem genom att klicka på paragraferna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare