FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/12/2016

Tillvägagångssätt vid utkrävande av underhållsbidrag

Hej! Jag har en son som är 19år och går på gymnasiet. Han hyr ett rum på orten där han studerar.Eftersom han inte längre bor hos mig så tycker mamman att hon inte behöver betala något underhåll längre.Hur skall han gå tillväga att få ut sitt underhåll ?

Tacksam för svar mvh Anders

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Mamman har fortfarande en skyldighet att betala underhåll trots att er son har flyttat, vad som avgör rätten till underhåll är skolgången av grundutbildning (där gymnasieskola inräknas), inte boendeorten, Föräldrabalk (1949:381), FB, 7 kap 1 § 2 st, se här: https://lagen.nu/1949:381. Eftersom mamman inte bor med barnet och genom dom eller avtal har fått fastställt att hon ska betala är hon skyldig att göra detta, 7 kap 2 § FB. Det är viktigt att ni agerar direkt eftersom rätten att kräva ut fastställt underhållsbidrag går förlorad efter 5 år efter förfallodagen, 7 kap 9 § FB.

Försäkringskassan har en skyldighet att hjälpa er att driva in skulden om mamman betalar, Socialförsäkringsbalk (2010:110), 19 kap 49 §, se här: https://lagen.nu/2010:110. Förfarandet kommer att ske via Kronofogdemyndigheten, Utsökningsbalk (1981:774), UB, 1 kap 3 § och ansöka om verkställighet av underhållskyldigheten , vilket ger Kronofogden rätten att utmäta pengarna, 1 kap 1 § UB, se här: https://lagen.nu/1981:774.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare