Tjänsteanteckning efter telefonsamtal

Jag undrar om Migrationsverket måste föra tex tjänsteanteckning efter telefonsamtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I vissa fall ska en myndighet anteckna uppgifter som myndigheten får på annat sätt än genom skriftliga handlingar. Till exempel genom ett telefonsamtal. En uppgift ska antecknas om den kan ha betydelse för utgången i ärendet samt att ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild (15 § Förvaltningslagen).

Anteckningar görs vanligtvis i form av en tjänsteanteckning. En sådan bör innehålla de nya uppgifterna, namnet på uppgiftslämnaren samt vara undertecknad av den som har gjort anteckningen. En tjänsteanteckning bör även vara daterad. Det finns inga krav på att det som sagts under till exempel ett telefonsamtal måste återges ordagrant.

Uppgifter som redan framgår av de handlingar som finns på myndigheten behöver inte antecknas på nytt.

Sammanfattningsvis behöver migrationsverket bara i vissa fall skriva en tjänsteanteckningar efter ett telefonsamtal. Anteckningsskyldigheten är beroende av vilka uppgifter som har lämnats.

Joel MyreniusRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Offentlig rätt och Myndigheter? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000