Tjänstledighet under provanställning?

jag är provanställd i 6månader men under denna tid funderar jag och kompisar på att backpacka i asieni ca 1-2 måndare. man man begära tjänstledigt då? vad är smartast att göra? ska å en tillsvidare anställning efter min provanställning...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lagen om anställningsskydd(LAS) får prövotiden vid en provanställning vara högst sex månader, se 6 § LAS. Det är inte helt klarlagt huruvida en provanställning på grund av sjukdom eller annat hinder kan förlängas.

Vad gäller tjänstledighet så är det något som en arbetsgivare kan bevilja, men i allmänhet är arbetsgivaren inte tvungen till detta ifall det inte finns lagstadgat eller är avtalat. Tjänstledighet på grund av studier eller för att bedriva näringsverksamhet är två exempel på lagstadgade tjänstledigheter. Tjänstledighet med anledning av resa finns det dock inte lagstiftning som ger rätt till.

En möjlighet är därför att prata med din arbetsgivare för att se vad det finns för möjligheter till tjänstledighet under din provanställning.

Hoppas du fått svar på det du undrade över!

Vänliga hälsningar

Grete Gøtzsche FrederiksenRådgivare