Tobaksreklam

Hej!

Jag var inne i en butik som säljer lite allt möjligt, däribland tobak. De hade lappar lite överallt i butiken där de indirekt uppmanade till tobaksinköp så som "Nu har vi sänkt priserna på råtobak! Passa på och köp!". Blev bara lite nyfiken på om det är lagligt att marknadsföra skadliga medel på ett sådant sätt där man uppmanar till bruk?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Marknadsföring av tobak regleras i 14 § Tobakslagen. I paragrafens andra stycke, tredje punkt, framgår att kommersiella meddelande inte får vara påträngande eller uppsökande, inte heller får reklamen uppmana till bruk av tobak. Det finns således väldigt litet utrymme för att göra reklam för tobak i Sverige och av det du har beskrivet är min bedömning att marknadsföringen är otillåten.

För att illustrera vad som i praxis har ansetts vara i strid mot lagen kan nämnas ett rättsfall från 2007 (MD 2007:22) där marknadsdomstolen ansåg det utgöra otillåten marknadsföring att ha en skylt med en bild på ett öppet cigarettpaket med framskjutna cigaretter och texten "A New Way to Flavor.".

Lawline RådgivareRådgivare