Tolkning av JB 12:45

Vad innebär jordabalken 12 paragraf 45 stycke 2. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 12 kap. 45§ framgår att bestämmelserna i 46-52§§ i samma kapitel gäller vid upplåtelser av bostadslägenheter, om det inte är så att (2p) hyresavtalet i annat fall som sägs i 1p avser ett möblerat rum eller en lägenhet för fritidsändamål och hyresförhållandet upphör innan et har varat längre än nio månader i följd.

Med möblerat rum eller lägenhet för fritidsändamål avses varje bostad som hyrs i möblerat skick, och som inte kan anses som en bostadslägenhet i vanlig mening, det vill säga en bostad inrymmande kök, kokvrå, hygienutrymmen och liknande. Exempel på detta kan vara hotellrum eller pensionatsrum.

Det innebär att detta särskilda undantag inte gäller för reglerna i 46-52§§ som reglerar om besittningsskydd föreligger. I ett aktuellt fall som enl. undantaget i 45§ kan exempelvis avtalet inte förlängas mot hyresvärdens vilja.

Hoppas att svaret var till din hjälp, och ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare