Tolkning av uppsägningstid i avtal

Hej jag undrar vad som egentligen gäller. Handlar om ett avtal för stallplats och uppsägningstid.

När det kommer till stallavtal har jag rätt mycket egen erfarenhet då jag både drivit en mindre verksamhet och själv stått inackorderad under många många år. När det gäller uppsägningstider av hyresavtal för stallplats finns det inte någon standard. det skiljer sig helt från stall till stall hur man har sin uppsägningstid. En del har kalendermånader andra månader( dvs att man är uppsagd antal mån från det datum man sa upp sig). Är dessutom rätt olika hur många månader uppsägningstiden är på. I Sthlm brukar dock det normala vara 2 mån oavsett om det är kalendermånader eller månader. Så undrar vad som gäller? Jag tycker ju att det rimliga är att man skriver tydligt i avtalet vad som gäller och om det inte skulle vara tydligt informerar om det muntligt vid kontraktsskrivningen vad som gäller. Har nu en konflikt med mitt gamla stall där hon skrivit att uppsägningstiden är två månader. För mig innebär det två månader och inte två kalendermånader som hon nu hävdar. vad gäller och hur ska man resonera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gällande uppsägning av hyresavtal är det vanligaste att något är avtalat, vilket även är fallet i din situation. Ert avtal säger att uppsägningstiden är två månader, vilket även gör att det är två månader som gäller eftersom ni båda är bundna till avtalet. Hade du haft en lagstadgad rätt till en kortare uppsägningstid hade dock denna gällt, men det finns inte i ditt fall. Det är alltså två månader som gäller för båda parter.

När man talar om uppsägningstid talar man alltid om kalendermånader. Detta är praxis sedan länge inom alla typer av hyresavtal. Det kan givetvis avtalas annat mellan parterna, men då måste det tydligt framgå i avtalet att det inte är kalendermånader som åsyftas, vilket inte verkar ha framgått i ditt fall.

Anledningen till att man syftar på kalendermånader är helt enkelt för tydlighetens skull. Det blir enklare och tydligare för parterna eftersom det blir ostridigt vilken dag för utflyttning det är som ska gälla.

Om uppsägningstiden är två månader och avtalet sägs upp 15 januari upphör alltså hyresförhållande att gälla sista dagen i mars.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare