Trafikregler - väja vid övergångsställe

Hej,

Jag kommer fram till ett övergångsställe och kollar höger och vänster ser ingen vid övergångsstället så jag fortsätter min färd, när jag väl är inne i övergångstället så kommer det en cyklist med full fart och kör in i min vänstra sida. Vem är det som är skyldig till händelsen?

Mvh Elias

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstår din fråga rör det sig om ett övergångsställe där en cykel färdas. Jag utgår ifrån att övergångsstället var obevakat då du inte nämner något om det i frågan.

Vid obevakade övergångsställen ska förare väja mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället, detta stadgas i3:61 trafikförordningen.

Cykel betecknas som fordon enligt 2 § lag om vägtrafikdefinitioner och enligt 3:6 trafikförordningen stadgas att det är okej för cyklar att föras på körbanan.

I din situation är det cyklisten som färdades på körbanan som borde ha väjt för dig.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på det du frågade.

Ha en bra dag!
Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare