Trafikskadeförsäkringens omfattning

Jag har två bilar försäkrade i samma bolag. Nu råkade jag med den ena bilen köra på den andra som stod parkerad. Mitt bolag säger att den vållande bilens trafikförsäkring inte ersätter skadan på den andra bilen eftersom man inte kan försäkra sig mot sig själv. Är detta riktigt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon finns i trafikskadelagen (TSL).

Har ditt fordon eller din egendom skadats i trafik där annan förare av motordrivet fordon är att se som vållande har du möjlighet att få ersättning ur motpartens trafikförsäkring enligt 10 § 2 st. Du får aldrig får ersättning för skador på din egen bil från din trafikförsäkring om du själv orsakar olyckan. Du kan bara få ersättning för skador på din bil ifall det är någon annan som är ansvarig och då kommer pengarna från den personens trafikförsäkring.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare