Trakasserier i form av kränkande mail

Kan kränkande mail anmälas som trakasserier? Vad är påföljd för sånt om man blir fälld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget brott i den svenska brottsbalken som heter trakasserier. Vad som blir aktuellt är istället ärekränkning och förolämpning enligt 5 kap 3 § brottsbalken. Paragrafen föreskriver att den, som genom kränkande tillmätte eller beskyllning eller annat skamligt beteende smädar annan, ska dömas för förolämpning till böter. Om brottet är grovt, ska denne dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Då måste kränkningarna vara av väldigt allvarlig grad.

Vad som kan vara värt att notera är att ärekränkningsbrott inte faller under allmänt åtal, utan är ett så kallat målsägandebrott. Detta innebär att du själv (och inte en åklagare) får väcka åtal och driva målet. Endast om brottet är av väldigt allvarlig art (och handlar om kränkningar kopplade till sexualitet, rasism eller ett utpekande såsom grovt kriminell) kan polis/åklagare gå vidare med målet och hjälpa den drabbade.

Om du vill gå vidare med saken får du alltså upprätta en stämningsansökan. Information om hur detta ska göras hittar du här. Mest troligt är dock att en påföljd "endast" skulle resultera i böter.

Hoppas svaret varit till din hjälp!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare