Tryckfrihetsbrott i självbiografi?

Hur mycket kan jag ta upp i en självbiografi ? Tex om ens ex? kan ja ta upp ex otrohet och elaka saker man sagt åt varandra ? har skrivit en med namn på båda mina ex men om jag ändrar namnen å sätter påhittade namn är de då olagligt ? har mest skrivit om min mörka uppväxt och erfarenheter men sen om mina två ex som hjälpte mig hitta tillbaka till livet så finns ju en del om otrohet och lögner men inge jätte allvarligt skrivet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Eftersom det saknas en del väsentlig information om bland annat vad som sagts mellan er kan jag inte ge exakta svar på dina frågor. Men det som möjligtvis kan aktualiseras i ditt fall är tryckfrihetsbrotten "förtal" eller "förolämpning" enligt 7 kapitlet 4 § punkterna 14-15 i Tryckfrihetsförordningen.

Tryckfrihetsbrotten

Förtal innebär att "någon utpekar annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, och, om den förtalade är avliden, gärningen är sårande för de efterlevande eller annars kan anses kränka den frid som bör tillkomma den avlidne, dock inte om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken och han eller hon visar att uppgiften var sann eller att han eller hon hade skälig grund för den".

Förolämpning innebär att "någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom eller henne".

Min rekommendation

Om det i din självbiografi finns en tydlig koppling till dina ex, så att man verkligen förstår vilka det rör sig om, och det faller under någon av dessa tryckfrihetsbrotten, rekommenderar jag dig att vara försiktig med att skriva ut känslig information utan de berördas samtycken.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare