Två testamenten

Hej!

Kortfattat....min mamma har två testamenten liggandes i sitt bankfack. Ett nytt skrivit för en månade sedan men även det gamla vill hon ha liggande kvar. Vill att det senaste ska gälla givetvis.

Kommer det bli problem den dagen hon går bort? Båda är uppgjorda av jurist och bevittnade på banken.

Tack

Viktoria

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du använder dig av Lawline!

Om en testator (den som upprättar testamentet, i det här fallet din mor) upprättat ett nytt giltigt testamente är huvudregeln att det andra anses vara återkallat, enligt ärvdabalkens bestämmelser (se här).

När man upprättar ett nytt testamente anses de delar som inte längre stämmer överens med ett tidigare testamente gälla före det gamla. Dock finns tveksamheter när det kommer till sådant som sägs i det äldre testamentet, men som inte berörs i det nyare.

Exempelvis:

Testator A skriver i sitt testamente att hen vill ge 50 kr till föreningen Sparven, sin skohylla till sin granne och att resten ska tillfalla hens barn. Senare upprättar A ett nytt testamente där det står att 50 kr istället ska gå till föreningen Höken och att resten ska tillfalla hens barn. I det senare regleras inget om skohyllan, vilket därför inte har återkallats (till skillnad från de 50 kr som bytt förening).

Men, när man sedan tolkar dessa testamenten mot varandra utgår man från vad som kan ansetts varit testatorns vilja. A kanske inte längre känner grannen eller grannen kanske har gått bort, varpå just den delen av det gamla testamentet således faller där.

Det säkraste är därför att förstöra det äldsta testamentet om det inte angetts i det nya att det äldre är utan verkan. Men om det är din mors vilja att ha båda kvar, är detta såklart upp till henne.

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor eller funderingar, vill du ha mer detaljerad information är du varmt välkommen att kontakta någon av våra jurister på http://lawline.se/boka.

Anonym AnonymRådgivare