FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag12/03/2016

Tvångslikvidation av aktiebolag

Hej,

Vi har nyligen upprätt en kontrollbalansräkning som visade att det egna kapitalet är lägre än halva det registrerade aktiekapitalet. Vi har valt att att fortsätta. Vid nästa kontrollstämma måste vi uppvisa att vi har full täckning för det egna kapitalet, för att vi ska kunna fortsätta med företaget. OM vi nu inte lyckats täcka allt detta, låt säga endast täcka 75-80% av, vad exakt händer då? Jag vet att det står att man måste ansöka likvidation, men om vi inte vill det? Vad står vi inför då och vem är det som har koll på om och när vi uppfört en kontrollbalansräkning osv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min konkreta slutsats och rekommendation finner du längst ner i svaret.

Om ni inte lyckas täcka 100% av aktiekapitalet, ska en avveckling av bolaget ske enligt 25 kap 16 § Aktiebolagslagen (hädanefter ABL).

Huvudregeln är att aktieägare och styrelsemedlemmar inte ska kunna bli personligt betalningsansvariga för bolagets skulder enligt 1 kap 3 § ABL.

Dock: Styrelsemedlemmar kan bli personligt betalningsansvariga!

För att styrelsen ska slippa personligt betalningsansvar krävs att ni ansöker om likvidation inom 2 veckor från den andra kontrollstämman, hos Tingsrätten. Det är alltså den allmänna domstolen som avgör om grund för likvidation av bolaget finns, annars ska bolaget avvecklas enligt 25 kap 17 §. - Önskar ni inte ansöka om likvidation ska således bolaget avvecklas!

Det är en revisor som ska kontrollera er kontrollbalansräkning enligt 25 kap 13-14 §§ ABL.

Om styrelsen underlåter att agera på det vis man ska enligt ovan – är styrelsens ledamöter personligt skyldiga att betala bolagsåtaganden som därefter uppkommer dvs. ni i styrelsen får ett personligt betalningsansvar för bolagets skulder som uppkommer efter den tidpunkt som ni borde ha avvecklat alternativt ansökt om likvidation av bolaget! – se 25 kap 18 §.

I praktiken är det normalt sätt en konkursförvaltare som kommer att föra talan mot er, om ni framöver kommer att begäras i konkurs pga. avsaknad av möjlighet att betala era skulder.

Slutsats: Väljer ni att inte ansöka om likvidation alternativt avveckla bolaget, om ni inte har full täckning för det registrerade aktiekapitalet, tar ni en risk att framöver bli personligt ansvariga för bolagets framtida skulder!

Konkursförvaltaren kan kontrollera om ni har ansökt om likvidation samt att ni har låtit en revisor kontrollera er kontrollbalansräkning!

Min rekommendation är således att ni ansöker om likvidation för att slippa bli personligt betalningsansvariga för bolagets framtida skulder!

Behöver du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning vidare till vår Expresstjänst och få en utredning inom 3 dagar. Se http://lawline.se/lawline-express eller klicka på knappen till höger.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en trevlig helg och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare