FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/08/2016

Tvinga far till att träffa sin son

God dagens det handlar om min son som är 26år och har aldrig träffat sin biologisk pappa.

Min son har nyligen fått veta vem det är .

Min fråga är

Kan den biologiska pappa neka till om min son vill träffa honom?

Kan jag tvinga den biologiska pappa att träffa min son om Han inte vill?

vad finns det för regler för detta?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då barnet i fråga är myndig (26 år) finns det inga rättsliga medel att tillgå för att tvinga en förälder att träffa detta. Regler kring ett barns rätt till sina föräldrar finns i föräldrabalken men dessa gäller som sagt endast då barnet är underårigt!

Tack än en gång för din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare