FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/03/2017

Umgänge med barnbarn som omhändertagits

Hej!

Jag har ett barnbarn som blivit omhändertagen pga att båda föräldrarna går på droger. Jag längtar fruktansvärt mycket efter mitt barnbarn. Nu får inte jag träffa henne för att föräldrarna står som vårdnadshavare och går dessutom inte att få tag på. Hon är under LVU. Min egna son och som är far till barnet har jag anmält som LVM. Vill att han ska få ordning på sitt liv. Men hur gör jag för att få träffa barnbarnet!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagarna som reglerar barn som omhändertagits och vårdnaden av barn i allmänhet är lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och föräldrabalken (FB).

Vårdnad och umgänge under vårdtiden

När ett barn är omhändertaget enligt LVU är det socialnämnden som är ansvarig för barnets vårdnad även om föräldrarna står som vårdnadshavare. Socialnämnden beslutar var barnet ska vistas under vårdtiden och under tiden ha uppsikt över barnet eller anförtro åt en särskilt utsedd person att ha uppsikt. Nämnden har under vården samma ansvar som vårdnadshavare normalt har för barnets behov och rättigheter (LVU 13 §). Socialnämnden ska bl. a. se till att barnets fysiska och psykiska behov uppfylls, men ska också ansvara för att barnets behov av umgänge med föräldrar och vårdnadshavare så långt som möjligt tillgodoses (LVU 14 §).

Umgänge med andra än föräldrar

Far- och morföräldrar har inte någon rättighet att träffa sina barn enligt lag. Socialnämnden kan i vissa fall väcka talan i domstol om umgänge med andra personer än föräldrarna. Barnets behov av umgänge med far- och morföräldrar ska beaktas (FB 6 kap. 15a §).

Att göra

Tyvärr har inte far- och morföräldrar någon absolut rätt att umgås med sina barnbarn och det leder ibland till den här typen av situationer, särskilt när ett barn omhändertagits. Under tiden som vården av barnet fortsätter är det socialnämnden som är primärt ansvarig för att barnets behov tillgodoses. De är alltså ansvariga för att barnet får vårdnad och omsorg, umgänge med föräldrar om det är möjligt m.m. Socialnämnden kan också besluta att väcka talan om att barnet ska få umgås med sina far- eller morföräldrar i vissa fall, om de tycker att det är viktigt för barnet. Det är alltså socialnämnden du i första hand bör vända dig till och berätta att du vill träffa ditt barnbarn.

Du kan ofta hitta kontaktuppgifter och hänvisningar till vem du ska kontakta på hemkommunens hemsida.

Jag hoppas att detta svar har varit till din hjälp och att du och ditt barnbarn får träffas snart.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare