FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/09/2017

Umgängesavtal

Hej. Min sambo som jag har varit med i ca 2år har en 4årig son med hans ex. Hon har hela vårdnaden då hon vägrar skriva på att dom ska ha delad vårdnad. Detta bidrar till att hon kör med oss hela tiden och har min sambo lindat runt Lill fingret. Hon startar konstant konflikter och vägrar att ställa upp. Sonen är hos oss varannan helg då det är dom enda gångerna hon låter oss ha honom. Vi kom även överens om att dela upp hämtning och lämning dom helgerna, Men det slutar bara med att vi får hämta och lämna varje gång(dom bor ca 1 timme ifrån oss). Hur ska man gå tillväga för att få det rättvist? Det här tär på oss alla när hon gör såhär..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det jag kan rekommendera din sambo att göra är att tillsammans med hans ex upprätta ett så kallat umgängesavtal. Genom ett umgängesavtal kan de komma överens om villkor gällande bland annat vem som ska stå för hämtning och lämning, vilka dagar barnet ska ha umgänge med vardera förälder, hur eventuella resekostnader ska fördelas och så vidare. För att ett sådant avtal ska vara juridiskt bindande, krävs det dock enligt 6 kapitlet 15 a § tredje stycket föräldrabalken att det är skriftligt och godkänt av socialnämnden.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare