FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/01/2016

Umgängesrätt till barn

Hej! Jag har en son på 4 år som jag inte har träffat på tre år, på grund av konflikt och samarbetssvårigheter. Bland annat ville jag vid sonens födelse ha delad vårdnad, vilket hans mamma motsatte sig med anledning av att det skulle bli svårt geografiskt och vid utfärdande av pass osv. Det var svårt att träffa sonen då hans mamma inte kunde ses någon av de dagar jag föreslog, hon tyckte istället att jag skulle ta ledig från jobbet för att träffa sonen, när det passade bättre. Det blev till slut en omöjlig ekvation, som slutade med att jag inte kunde träffa min son. Nu har jag mycket större förutsättningar till umgänge samt vill väldigt gärna att min son ska ha en relation till både sina föräldrar och inte tro att jag valde bort honom. Jag är beredd på att åka dit för umgänge samt betala alla resekostnader. Självklart förstår jag att umgänget måste utvecklas över tid. Jag har nu kontaktat min sons mamma som inte är så positiv utan säger att hon ska tänka på saken, då jag inte är någon pappa. Min fråga är vilka förutsättningar min son har till umgänge med mig om mamman inte samarbetar? Jag har fast arbete, bostad och ordnade förhållanden.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som blir aktuell i det här fallet är främst Föraldrabalken(FB). Speciellt kapitel 6 som berör barns rätt till bland annat umgänge.

Det viktigaste vid alla beslut kring barn, såsom boende eller umgänge, är att det ska utgå från barnets bästa enligt FB 6:2a. Det är ett väldigt brett begrepp som innefattar en hel del. Men bland annat betyder barnets bästa att barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna ska beaktas.

I enlighet med FB 6:15 så ska ett barn ha rätt till umgänge med en förälder det inte bor tillsammans med, det vill säga du i det här fallet. Viktigt att komma ihåg är dock att det här är en rättighet för barnet. Det betyder att det baserat på barnets vilja och behov. Det finns ingen skyldighet för barn att träffa båda föräldrarna, och det finns ingen absolut rättighet för föräldrar att få umgänge med sitt barn.

Vidare så står det i FB 6:15 att både du och barnets mor tillsammans ska samarbeta för att tillgodose ert barns behov av umgänge med båda föräldrar.

Men om du och barnets mor inte kommer överens om umgänge med barnet du känner dig nöjd med, så finns det tillvägagångssätt för att försöka nå en lösning. Du kan enligt FB 6:15a föra talan, alltså gå till rätten, och säga att du vill ha umgänge med ditt barn. Rätten kan då besluta om det baserat på barnets bästa.
Du kan även vända dig till Socialnämnden så kan de hjälpa dig och barnets mor att nå en lösning. Ni kan då skriva på ett avtal om hur barnets umgänge med dig ska se ut.

Det är svårt för mig att avgöra i just det här specifika fallet vad som borde gälla, men jag hoppas att svaret ovan gav dig vägledning. Du får mer än gärna kommentera under inlägget så ska jag svara!

Jag kan även rekommendera att, om du vill ha ytterligare hjälp, du bokar tid med en familjejurist. Det kan du göra HÄR.

Lycka till! Vänligen,

Moa BodinRådgivare