FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll04/10/2016

Underhållsbidrag för styvbarn efter skilsmässa

Hej! Min son gifte sig för ett par år sedan med en kvinna som har en 8-årig son med en annan man. Nu har de fått ett gemensamt barn.

Om de skiljs och de får delad vård av det gemensamma barnet, måste då min son betala för hennes barn? Det 8-årig pojke har sin pappa i en annan stad och han betalar underhåll.

Tack för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om underhåll återfinns i Föräldrabalken. Enligt 7 kap. 5 § FB är även styvföräldrar underhållsskyldiga om styvföräldern är gift med barnets vårdnadshavare eller har ett eget gemensamt barn med denne. Bestämmelsen förutsätter dock även att styvföräldern varaktigt bor tillsammans med styvbarnet och föräldern som har vårdnaden om barnet. En styvförälders underhåll är alltid subsidiär, det vill säga att den gäller inte för del del barnet kan få underhåll från den biologiska föräldern. Meningen med regeln är att alla barn i en familj ska leva på samma ekonomiska nivå.

Vid en skilsmässa kommer inte din son bo varaktigt med styvsonen eller vårdnadshavaren till barnet och därmed uppfylls inte längre kraven för underhållsskyldighet. Underhållsskyldigheten är alltså begränsad till situationer där styvföräldern och vårdnadshavaren bor tillsammans. Svaret på din fråga blir således att din son inte är skyldig att betala för styvsonen efter en skilsmässa.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare