underhållsbidrag om make utlovat ekonomiskt stöd

Hej ! Min make lämnade mig förra året. Vi sålde lägenheten och jag köpte en ny och han hyrde en lägenhet. Vi skilde oss aldrig pga olika anledningar. Efter ca 4 mån började vi träffas igen ochdet slutade med att han sade upp sin lägenhet och flyttade in hos mig. Jag sade upp mig från mitt jobb för att jag hade långa pendlingsdagar. Jag började istället på timmar på samma arbetsplats. Vi var överens om att han skulle stödja mig ekonomiskt pga detta. För att jag skulle kunna ta semester i sommar lovade han mig att stödja mig ekonomiskt för det också. För 2 månader sedan ville han lämna mig igen och flyttade till sin svärmor. Vi beslöt att gå på familjerådgivning som inte blev lyckat. Fick reda på för 1 vecka sedan att han bedragit mig med min väninna seda några månader tillbaka. Nu står jag här helt barskrapad utan en krona och han vägrar hjälpa mig ekonomiskt. Vi är fortfarande gifta och har ej gemensamma barn. Kan jag begära underhåll från honom?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter skilsmässa är huvudregeln att makarna svarar för sin egen försörjning. Underhållsbidrag utgår om den ekonomiskt starkare maken har förmåga att betala och den ekonomiskt svagare maken har ett ekonomiskt behov av bidrag och att detta behov uppstått på grund av äktenskapet. Exempelvis kan ett sådant behov uppstå om maken har varit hemarbetande under en längre tid och på så sätt inte längre är attraktiv på arbetsmarknaden. Vid kortare äktenskap (ca 5 år) anses inte äktenskapet kunna ge upphov till det beskrivna behovet.

Märk även att underhållsbidraget bara ska täcka grundläggande behov samt att andra möjliga bidrag går före (detta gäller dock inte försörjningsstöd, som alltså inte går före).

Jag vet ju inte hur din makes ekonomiska situation ser ut (det vill säga, om han har möjlighet att betala som alltså är ett krav) och om ditt nya jobb åtminstone kan täcka dina grundläggande behov (i så fall är inte underhållsbidrag aktuellt). Men som du märker är det ganska höga krav som ställs för att få rätt till underhållsbidrag.

Att din make har lovat att stödja dig ekonomiskt påverkar troligtvis inte ovan nämnda bedömning eftersom det är det ditt ekonomiska behov och hans ekonomiska förmåga som är avgörande.

Jag hoppas att det löser sig för dig, och att du åtminstone fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Josefin JennerheimRådgivare