FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll10/12/2016

Underhållsskyldighet för barn över 19 år

19 år, går på gymnasiet. Diagnos aspergers och diabetes 1. Bor hos ena föräldern, den andra föräldern, jag, betalar underhållsbidrag till barnet. Har boendeföräldern rätt att ta pengarna från barnet? Kan boendeföräldern hota med att:

1. Få underhållsbidraget

2. Tvinga barnet att betala hya, mat mm

3. Slänga ut barnet

/Eva

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett barn har egentligen ingen rätt att få underhållsbidraget utbetalt direkt till sig. Undantag till detta är om barnet i fråga har fyllt 18 år. Detta är för att barnet ska anses stå för sina egna kostnader i större grad efter den fyllt 18 år. I ditt fall är ditt barn är 19 år men har fortfarande rätt till underhållsbidrag då han fortfarande går en gymnasial utbildning. Det faktum att barnet har Asbergers och Diabetes förändrar inte utfallet. Det är enbart då barnet inte har rättslig handlingsförmåga där mamman kan ha rätt att få bidraget utbetalt till sig själv. Du har alltså rätt att hävda att barnet ska få bidraget direkt.

När det gäller mammans synpunkter på att tvinga barnet betala hyra, mat m.m. så får vi ännu en gång vända sig till underhållsskyldigheten. Båda föräldrarna har en underhållsskyldighet för barnet enligt 7:1-2 FB. Boendeföräldern, som i detta fallet är mamman, ska anses att fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala för barnet i hemmet. Detta genom att betala för dennes mat, boende och andra vardagliga kostander. Mamman kan därav inte strunta i att betala för er unge. Hon kan dock välja att inte längre vara boendeförälder genom att ”slänga ut barnet”. Kravet är dock att barnet fortfarande har skäliga levnadsvillkor som ni föräldrar ska stå för. Barnet har alltså rätt till boende och att få sina levnadskostnader betalda. Om barnet bor ensamt och inte får kostnader för skäliga levnadsvillkor betalt av föräldrarna får socialen kopplas in.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar eller liknande får du gärna lämna en kommentar nedan.

mvh,

Samuel LindbladRådgivare