Underrättelse om gäldenären vid överlåelse av skuldebrev

Har en borgenär skyldighet att meddela den nya borgenären om gäldenärens betalningssituation vid en överlåtelse? ex om gäldenären inte kan betala och detta är anledningen till att ursprungsborgenären säljer sitt löpande skuldebrev.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Mig veterligen finns det ingen sådan bestämmelse. Det kan däremot hända att förvärvaren frågar om gäldenärens ekonomiska situation vid överenskommelsen, där överlåtaren kan riskera skadeståndsskyldighet om han lämnar vilseledande eller missvisande information. Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare