FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/10/2016

Undersökningsplikt vid hästköp

Hej!

Har en fråga ang hästköp o undersökningsplikten. Måste man provrida hästen för att uppfylla undersökningsplikten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till en början kan det konstateras att det vid köp mellan privatpersoner är tillämpligt att använda Köplagen. Om det rör sig om ett köp av en näringsidkare så är Konsumentköplagens tillämplig. Enkelt kan uttryckas att lagarna är liknande förutom den skillnad att konsumentköplagens innehåller bestämmelser i syfte att skydda konsumenten. Det ska även framhållas att djur räknas som ”lös sak” i juridisk mening.

I din fråga framgår inte förhållanden kring det potentiella köpet, jag kommer därför att utgå ifrån köplagen. Du får gärna kommentera nedan om det är något du vill tillägga.

När det talas om undersökningsplikt åsyftas med all säkerhet din som köpare rätt till att åberopa fel i vara. Gällande varans beskaffenhet (hästen) så säger 17 § Köplagen att varan ska överensstämma med avtalet. Som köpare ska du få vad du förväntar dig, om avtalet inte säger något annat. Detta innebär att om du vid köpet förutsätter att du köper en frisk häst så ska du också få en frisk häst. Om inte så ska du kunna göra påföljder gällande.

Vad gäller undersökningsplikt finns det inte något sådant generellt krav i köplagen, alltså vid köp av häst etc. Alltså är huvudregeln att du inte behöver göra en undersökning, du måste inte provrida hästen. Däremot finns det undantag till denna huvudregel. Det är om säljaren av hästen uppmanar dig att göra en undersökning. Följer du då inte denna uppmaning får du inte som köpare åberopa fel som borde ha märkts vid en undersökning, 20§ Köplagen.

Sammanfattningsvis: Nej du behöver inte provrida hästen för att uppfylla någon undersökningsplikt.

Marcus CarlssonRådgivare