FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/04/2017

Undgå rättegång genom att betala tillbaka?

Har fått hem papper för åtal den 23 maj

Tagit kontakt med åklagaren sagt jag betalar tillbaka pengarna till 2 st brottsoffer 1200 kr plus 1700 kr. Tänker betala tillbaka innan huvudförhandling börjar totalt 2900 kr. Så ser rätten jag har gjort något åt detta.

Åklagaren säger det r blir rättegång ändå trots jag betalar tillbaka pengarna? Hur kommer det sig hon säger det? Finns inget åtala mig för då?bedrägligt betende isåfall? Tidigare fått samhälltjänst plus skyddstillsyn som jag inte börjat avtjänat ännu.

Tycker det är konstigt åklagaren inte lägger ner?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

När man begår brott som leder till att brottsoffren ska få ersättning och blir dömd för brottet kommer två saker att ske för den som har dömts för brottet:

- Den dömde ska betala skadestånd och

- får en påföljd, såsom fängelse, böter, skyddstillsyn eller liknande.

Det som sker om du betalar tillbaka pengarna (och skulle dömas för brottet) är att du inte behöver betala skadestånd i den mån du har betalat tillbaka pengarna.

Däremot går det inte att slippa undan påföljden för brottet, utan det är en annan fråga.

Ett brott begås när en person gör något som motsvarar en brottsbeskrivning I lagen. Efter att man har gjort det som står I en brottsbeskrivning går det inte att på något sätt ångra brottet genom att t.ex. betala tillbaka pengar som någon annan har förlorat på grund av brottet.

Ett exempel på detta är brottet bedrägeri. För att någon ska begå brottet bedrägeri krävs enligt brottsbeskrivningen i 9:1 BrB att personen:

- Genom vilseledande

- påverkar någon annan till att göra något eller att låta bli att göra något

- som leder till att personen som har vilselett får en fördel och den andra personen får en nackdel.

Brottet bedrägeri kan ske t.ex. då en person står på torget och samlar in pengar och påstår att det är till välgörenhet men egentligen tänker personen behålla pengarna. Påståendet om välgörenhet är vilseledandet och det leder till att andra personer gör något som är till deras nackdel (ger bort pengar) vilket leder till att personen som har vilselett får en fördel (får pengar).

Även om personen skulle ångra sig och sedan lämna tillbaka pengarna, har det som står i brottsbeskrivningen redan skett och ett brott är därmed begånget. Därför måste åklagaren väcka åtal (20:6 RB).

Hoppas att svaret hjälpte! Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare