Uppehållskort

Jag är EU medborgare och har bott i Sverige i 7,5 år. Jag ansökte om svenskt medborgarskapet för 2 år sedan och väntar fortfarande för det.

Förra året gifte jag mig i Kuba, med en kubansk medborgare och i Maj flyttade han till Sverige, som familjemedlem till EU medborgare. Vi ansökt om uppehållskort i Maj men väntar fortfarande för det.

Jag undrar om Migrationsverket har rätt att neka uppehållskortet till min man, ifall jag blir svensk medborgare innan han får hans kort.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Om du får svenskt medborgarskap beviljad betyder det att din man inte är längre är familjemedlem till en EU-medborgare. Trots detta har han bibehållen uppehållsrätt om han och du varit gifta i mer än tre år och av dessa bodde ni tillsammans i Sverige i mer än ett år. Annars har Migrationsverket rätt att neka kortet till honom.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare