Uppföljning på ett lex Maria-ärende

När vår son föddes begicks en del fel som resulterade i akut kejsarsnick med följden att vår son fick svår syrebrist & låg under minut bevakning & det pratades om CP skada. Han va start & klarade sig bra. Det gjordes en lex Maria anmälan som vi aldrig fått svar på hur det gått. Varför? Vad är sjukvården skyldiga att meddela oss?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Om det sker en allvarlig händelse som innebär risk för en patients liv eller riskerar att orsaka ett livshotande tillstånd eller väsentlig funktionsnedsättning, ska en lex Maria anmälas. När en anmälan sker är det den ansvariga läkaren på respektive sjukhus som kan göra anmälan till IVO (inspektionen för vård och omsorg).

Om det ska ske en anmälan är dock en bedömning i det enskilda fallet om det rör sig om en lex Maria-situation. Det kan även ske åtgärder på lokal nivå. Om det är en allvarlig situation brukar det dock leda till en anmälan till IVO i form av ett lex Maria-ärende. Vidare ska anmälan vara IVO tillhanda senast 2 månader efter det att vårdskadan skedde. Således är det vårdpersonalen som ska anmäla en vårdskada, i syfte att förbättra patientvården. Om en händelse har rapporterats till IVO ska även patienten eller anhöriga får information om att ett sådan anmälan har gjorts. De ska även få möjlighet att själva beskriva vad som skett med egna ord.

Om en anmälan inte har gjorts till IVO (vilket det dock verkar ha gjorts i detta fall) kan patienten eller en närstående till denne göra en egen anmälan till IVO. I dessa fall kan berörda vända sig till patientnämnden is ett landsting eller till IVO direkt. (Se exempelvis denna länk: http://www.ivo.se/for-privatpersoner/klaga-pa-varden/lamna-ett-tips-eller-anmal-ett-klagomal/)

När IVO har fått in ett ärende så utreds det utförligt. Det bör dock noteras att det är relativt långa tiden för ärendehantering, så det kan ta mellan 4 månader och 1 år innan besked lämnas. I IVO:s bedömning ska det ske olika utfall, men om IVO skulle komma fram till att en vårdskada har skett uppstigen eller av oaktsamhet kan ärendet tas vidare till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN). HSAN kan i sin tur besluta om olika disciplinpåföljder.

Om du undrar över hur ditt ärende går, råder jag dig att ta kontakt med IVO (på exempelvis denna länk: http://www.ivo.se/om-ivo/kontakta-oss/). Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare