Upphörande av samboförhållande - hyresrätt

Min dotter skrev på ett hyreskontrakt, då som medsökande. Nu har den andra parten flyttat ut - sedan tre år, har min dotter rätt att bo kvar? Hon har själv bott i lägenheten och är lite orolig över att han kan bli vräkt för att hon bara var medsökande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din frågeställning.

Som jag kan se det är det två delar i din frågeställning.

Till att börja med att din dotter och den förra hyresgästen flyttat isär sedan 3 år tillbaka. Enligt Sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P2S1 hade hon då kunnat begära en bodelning med syftet att då kunna avgöra vem av dom som bäst behövt lägenheten (din dotter som det verkar framgå av frågan). Dock framgår av Sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P8S1 att bodelningen ska göras senast ett år efter sambos delat på sig. Nu har det hunnit passera 3 år så det alternativet är inte längre en möjlighet.

Den andra delen består av att ställa sig frågan om det kan uppkomma en tvist om lägenheten. Efter den lilla info som framkommit av frågan verkar det inte troligt att den förra hyresgästen/sambon kommer att ställa nå krav på att få tillgång till lägenheten igen. Om då din dotter sköter sina åtaganden som hyresgäst (betalar hyran i tid, inte stör grannar etc.) har jag svårt att se att hon behöver oroa sig för hyresvärden eller eventuell vräkning.

Yvette LindRådgivare