Upphovsrätt för fotografi

Hej!

Det är så att jag går sista året på gymnasiet med inriktning Media. Och nu så jobbar jag med ett gymnasiearbete där jag ska jobba med min familjs bildarkiv. Och min farfar har tagit den tagit den största delen av bilderna och han var därför upphovsman till bilderna. Men han lever inte längre, men hans fru (min farmor) lever. Då undrar jag vem som har upphovsrätten, och vad krävs för att jag ska få jobba med bilderna och kanske även publicera delar av det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du säger har din farfar upphovsrätt till fotografierna enligt 1:1 Upphovsrättslagen (URL) om bilderna är av konstnärlig karaktär. Om de är tagna utan skapandeanda är i stället 49 a § tillämplig som stadgar att upphovsrätt gäller till dess 50 år har förflutit efter det då första bilden framställdes.

Med antagande att bilderna är av konstnärlig karaktär kan den ekonomiska upphovsrätten överlåtas till din farmor, som då kan kontrollera vad som händer med bilderna, men din farfar har fortfarande en ideell ensamrätt. Därav bör du nämna honom vid namn vid användning av fotografierna. Om du vill vara på den säkra sidan bör du även fråga din farmor om tillåtelse att använda bilderna vid publikation.

Lycka till med ditt arbete!

Alexandra TeorellRådgivare