Upphovsrätt och streaming

Kan det vara olagligt att titta på musikvideor på youtube?

Är ju helt omöjligt att veta om den som laddat upp videon haft upphovsmannens tillstånd eller inte?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Din fråga berör ett väldigt omdebatterat ämne, nämligen upphovsrätt och "streaming". Det kan även nämnas att det tidigare iår avgjordes ett mål på EU-nivå som berörde detta. Enligt expert utlåtanden så bedöms youtube-användning som "riskfritt" trots att det kan förekommer olagligt material även där. Expertutlåtandena och artikeln kan du läsa här.

Vill du läsa mer om vad Youtube gör för att hindra olagligt material kan du göra det här.

Jag hoppas att jag givit dig vägledning och har du några ytterligare frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare