Uppladdning video förtal

Hej! Min föredetta pojkvän dömdes för blandannat kvinnomisshandel, olaga hot osv. Han har nu skrivit en lång status på Facebook om att jag bara ljuger, och att rättväsendet har fel och att han är så himla oskyldig. Försöker få folk att hoppa på mig med en massa frågor då han lägger fram material som visar mig svag i det hela. Fastän pappren på domen, får förundersökningen osv visar att jag fått rätt i alla punkter så tar han de svagaste delarna/ljudklippen och delar med sig av till hans och mina vänner. Om jag skulle lägga ut en video på hur jag ser på det hela och så? Skulle det vara olagligt? Vad blir konsekvenserna på det? Kan jag bli dömd för förtal? Eller är det liksom "ren sanning" nu när han blivit dömd för dessa punkter..

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fråga till Lawline!

För att du ska kunna dömas för förtal är det vissa kriterier som måste vara uppfylla. Enligt 5 kap. 1§ Brottsbalken (1962:700) måste uppgiften som du lämnar vara ägnad att utsätta din föredetta för andras missaktning genom publicerandet av den här filmen som du tänker lägga upp.

Är det så att du lägger uppfilmen för att försvara din mot tidigare påståenden från din föredetta som du säger att han har gjort så är det legitimt att lägga upp en video där du förklarar din ståndpunkt. Yttrandefriheten i Sverige är en högt värnad rättighet som vägs gentemot risken att det skulle kunna bli förtal, d.v.s. att någons ära kränks. Du skyddas om du är skyldig att uttala dig eller det kan anses vara försvarligt. Eftersom du vill ladda upp videon för att upprätthålla din integritet och skydda ditt namn så kan det mycket väl anses vara försvarligt.

Bedömningarna kring huruvida videon du lägger upp skulle vara förtal eller inte beror helt på hur det görs, vad du säger och vilket syfte man kan bedöma att videon har.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Ophelia WigströmRådgivare