Upplåtelse av hyresrätt i andra hand

Jag skall studera utomlands i 6 månader.

Har frågar min hyresvärd om jag kan få hyra ut min lgh under dessa 6 månader.

Hyresvärden svarar att man får endast hyra ut i andra hand i 3 månader för studier utomlands!

Stämmer verkligen detta?

Ser fram emot ert svar!

Hälsningar

Christina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler av intresse för ditt fall finns i jordabalken (JB). Enligt 12:40 JB krävs hyresvärdens tillstånd för att få hyra ut en lägenheten i andra hand. Ett sådant tillstånd ska hyresvärden lämna t.ex. om hyresgästen på grund av studier på annan ort har beaktansvärda skäl för att hyra ut i andra hand och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Ett sådant samtycke ska enligt samma bestämmelse begränsas till viss tid och kan förenas med villkor. Lagen säger således inte att det är 3 månader som gäller för studier utomlands men enligt 12:1 st 5 får hyresvärden avtala med hyresgästen om villkor som inte strider mot 12 kap. JB. Huruvida 3 månader strider mot 12 kap JB är svårt att söga utan mer information.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare