Upplysningsplikt mot ny arbetsgivare vid tjänstledighet

Hej! Jag har fått beviljad tjänstledigt på mitt nuvarande jobb för att testa ett annat jobb. Är jag skyldig att berätta för den nya arbetsgivaren att jag är tjänstledig?

Lawline svarar

Hej Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den allmänna utgångspunkten är att arbetssökanden inte har någon allmän upplysningsplikt gentemot arbetsgivaren. Under en arbetsintervju är det arbetsgivarens uppgift att undersöka om du är kvalificerad för jobbet eller ej. Skyldigheten att svara sanningsenligt när arbetsgivaren ställer direkta frågor beror på vad frågan handlar om. Om den arbetssökande ljuger om förhållanden som är av vikt för anställningen kan arbetsgivaren i vissa fall hävda att anställningsavtalet är ogiltigt på grund av svek enligt 30 § avtalslagen. Arbetsgivaren kan då häva anställningen med anledning av att den tillkommit på oriktiga grunder.

Enligt Arbetsdomstolens praxis framgår det även att en arbetssökande inte har någon allmän upplysningsplikt om sådant som är ofördelaktigt för denne. Skulle emellertid informationen kunna ligga till grund för uppsägning får den arbetssökande inte undanhålla detta. Att undanhålla information om att du är tjänstledig från ett annat jobb för att prova på det nya jobbet kan inte anses vara en saklig grund för uppsägning. Det bör därmed vara godtagbart att inte informera arbetsgivaren om detta.

Lawline RådgivareRådgivare