Upprätta gåvobrev

Vi är två gift makar ej gemensamma barn. Maken har två särkullbarn och den andre maken ett särkullbarn. Maken vill överlåta en fastighet till ena barnet. Det andra barnet ej intresserad av fastigheten. Vad är lämpligast med tanke på arvet vid makens bortgång för att det skall bli så rättvist som möjligt. Gåva eller förskott på arv? Värdering på fastigheten har gjorts.

Vi har testamente och äktenskapsförord som säger att det vi hade och det som tillförs oss under vårt äktenskap är vår enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så vill din make överlåta en fastighet till en av sina två barn och din fråga är hur han bäst gör det.

Jag skulle rekommendera att din make upprättar ett gåvobrev och däri överlåter fastigheten till det ena barnet. Huvudregeln är att gåvor presumeras vara förskott på arv, om inget annat anges i gåvobrevet. Men givetvis kan man uttryckligen förtydliga att gåvan ska utgöra förskott på arv i gåvobrevet så att det inte uppstår några framtida frågetecken.

Vi har jurister som är experter på familjerätt som kan hjälpa din make att upprätta ett sådant gåvobrev. Vill du ha hjälp med det kan du maila mig dina uppgifter så sätter jag dig i kontakt med en av våra jurister.

Min email är: anna.pieschl@lawline.se

Du kan maila mig så återkommer jag med mer info om vad det skulle kosta osv.

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare