Upprättande av kontrakt vid avbetalningsköp

hej jag skulle vilja veta vad är de för kontrakt man ska göra mellan två vänner då de handlar om mycket pengar och vill skriva kontrakt på avbetalning och kan jag ta bilen som pant eller hur funkar de de handlar om tio tusen kr vilket eller vilka kontrakt ska man göra mellan vänner tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du har sålt eller tänker sälja en bil till en vän och nu vill vara säker på att du kommer att få betalt. Ni kan göra på två sätt.

Du kan ta pant som du säger. Då får ni upprätta ett pantavtal men sen krävs även, för att panten inte ska förfalla, att du har panten hos dig eller hos en tredje man och att din vän inte har tillgång till panten. Om ni väljer att ha panten hos en tredje man så måste denne informeras om att panten inte får lämnas ut till din vän. Här vill jag uppmärksamma dig på att du inte behöver ta just bilen utan vilken typ av egendom som helst fungerar lika bra, kanske har din vän något annat av värde som är lättare för dig att förvara.

Istället för pant kan ni upprätta ett skuldebrev vilket regleras av Lag om skuldebrev (SkbrL). I skuldebrevet kan ni även anteckna hur avbetalningarna ska erläggas. Skuldebrev ska vara ensidiga, till det yttre fristående, skriftliga utfästelser att erlägga ett penningbelopp. Skuldebrevet blir ett förbehållslöst erkännande om skulden och det underlättar för dig att driva in skulden. Upprättar ni ett skuldebrev så har du ingen säkerhet på samma sätt som om du tar pant, skulle då vännen gå i konkurs kan det vara så att du inte får full utdelning för din skuld.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med frågor om upprättande av rättshandlingar är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare